GOLD CAR är ett hyrbilsföretag som är verksamt i Spanien och
Italien och är ganska stort där. Jag skulle gissa att det, precis som de flesta
hyrbilsföretag, helt eller delvis är uppbyggt genom franchising. Tidigare har
jag till vänner och bekanta rekommenderat GOLD CAR då jag upplevt att de har
mycket bra villkor. Exempelvis har man med undantag för vissa skador haft noll
självrisk för skador. Undantagen var skador på underrede, däck och glas, som i
och för sig var försäkrade men där en betydande självriskkostnad förelåg. Att
man undantar däck, glas och underrede torde bero på att man vill göra kunden
uppmärksam på att man inte bör köra på olämpliga ställen och sådana finns, tro mig. Att ta den extra
självrisksreduktionsförsäkringen brukar kosta mer än grundhyran för en vecka,
så det undviker man ju helst och jag brukar aldrig ta den. Det har hittills
betalat sig. Om man hyr långa perioder kan det vara värt att överväga, då blir
kostnaden ofta relativt sett lägre.
Vidare har man haft policyn att man inte behöver lämna bilen
fulltankad, man betalar för full tank, men får tillbaka för oförbrukat bränsle.
Observera att det finns hyrbilsföretag med en liknande policy, men där man inte
får tillbaka något även om man lämnar den fulltankad. De stora i branschen har
som policy att bilen hämtas full och lämnas full och då behövs inga
penningtransaktioner för bränsle.
För en dryg vecka sedan hyrde jag bil på Alicantes
flygplats, 7 dagar. Jag hade bokat och betalat i förväg precis som jag gjort
flera ggr tidigare. Jag hade skrivit ut kontraktet hemma och hade det med mig.
Där står att i min hyra ingår CDW (Partial Damage Cover) som längre ner beskrivs
och skall täcka: Collision, theft, accidental fire and vandalism. När jag
hämtar ut bilen får jag veta att jag inte alls har någon sådan försäkring.
Deras policy (som jag fattar det lokalt i Alicante – franchiser) har sedan i
februari en ny policy där man måste ta en extra försäkring (kostnad ca 150 % av
hyran för en vecka) för att överhuvudtaget vara försäkrad! Damen i båset var medveten om
att de nya villkoren inte framgick vid internetbokning och betalning, men
hävdade att detta var ”internets” fel! Detta är ren utpressning, speciellt som
det sker kl 02:00 och man redan betalt för hyra och under andra premisser. Jag
fick osett skriva under på att jag hade mottagit en oskadad bil och fick 15
minuter på mig att gå de 300 m till garaget, undersöka om så var fallet, fota
ev skada och gå tillbaka till damen i fråga för att visa skadan. Därefter
skulle hon stänga, det var ju nu trots all 02:20 på natten.
Aldrig mer skall jag hyra från Gold Car. Jag är Guldmedlem i
Hertz och har rabatt där (med rabatt något dyrare än de mindre bolagen men man
vet vad man får), dessutom är jag genom medlemskap i ”Mas Amigos” (en förening
för svenskar och andra skandinaver som bor eller vistas ofta i Costa Blanca)
berättigad till rabatt på hybilsföretaget Centauro. De har enligt uppgift från
Mas Amigos ungefär samma villkor som Gold Car hade tidigare. Nu påstod damen på
Gold Car att alla bolag (och viftade runt menande på de lokala båsen
runtomkring, inklusive Centauro) hade kommit överens om de nya villkoren från
februari, så det återstår väl att se. Vad tycker man i Bryssel om att man i så
fall bildat kartell lokalt på flygplatsen i Alicante, med avsikt att skinna
sina kunder?
Slutsats:
1.
Jag kommer tv inte att hyra från Gold Car.
2.
Jag rekommenderar inte längre andra att göra
det, undvik företaget i stället.
3.
Var ytterst vaksam vid hyra av bil, på denna typ
av turistorter.
4.
Skriv ut och läs igenom de villkor ni får vid internetbokning
och hävda er rätt!
Hur gick det för mig då? Jo, jag struntade i att ta den
extra försäkringen och kunde lämna tillbaka en oskadad bil. Hade jag blivit skadeståndsskyldig
hade jag övervägt en process. F ö var personalen vid tillbakalämningen väldigt
trevlig och snabb.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar