tisdag 12 augusti 2014

Naturliga produkter



Häromdagen hörde jag ett program i radio, P1. Det handlade egentligen om det framväxande tjänstesamhället, men det jag fastnade för var något helt annat. Under ett långt avsnitt intervjuades en hårfrisörska i, jag tror det var, Rosvik. Hon använde ”naturliga medel” och inga kemikalier. Märkligt tänkte jag. Konstigt att hon överhuvudtaget får någon effekt. Det visade sig att det hon använde var olika växtbaserade ämnen (dvs kemikalier), som t ex henna och andra växtbaserade produkter, främst från mellanöstern tydligen. Resonemanget fortsatte på detta vis.

Då hon enbart använde ”naturliga produkter och inga kemikalier” hade hon inga problem med allergier. Detta trots att många, jag skulle gissa de flesta, allergener är naturliga produkter enligt hennes definition. Jag har själv två relativt hanterliga allergier, båda är mot ”naturliga produkter”. I det ena fallet är det pollen i det andra ett protein som tycks finnas i kiwi, och papaya. Växtprodukter är inte per definition allergifria, tvärtom, det förkommer massor med allergier för allehanda växtprodukter.

På frågan hur hon gjorde med avfallet blev svaret liknande. Förpackningar sorterades efter om det var kartong, plast etc. Nu var det knappast det intervjuaren avsåg så denne frågade om och fick det intressanta svaret; att då hon endast använde ”naturliga produkter” kunde hon spola ner allt i avloppet!!!! Naturliga produkter var enligt hennes definition inte giftiga! Men!! 

De giftigaste ämnen vi känner till är ämnen från naturen. Ricin får vi från ricinbuskens frön. Det är långt ifrån det giftigaste, men ändå ca 20 - 30 ggr så giftigt som Sarin. Botulinumtoxin kan väl även det anses vara en naturlig produkt (produceras av en bakterie), som dessutom används för kosmetiska ingrepp, är ca 5 miljoner gånger så giftigt som Sarin.

Naturligtvis håller inte frisörskan i fråga på med denna typ av ämnen, men jag vill bara påvisa att sk naturliga ämnen inte per definition kan anses ofarliga och att det gäller att veta vad man håller på med. Det kan faktiskt vara svårare att exakt veta vad man handskas med när man håller på med naturprodukter än med syntetiska kemikalier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar