tisdag 22 september 2015

Sandpiper är uppe

Så är då "Sandpiper" uppe. Mitt intryck är att signalstyrkorna har gått upp, men det verkar vara genuint dåliga konditioner så det är svårt att bedöma. Så här ser det nu ut på takaltanen:





Som ni ser, solen lyser som alltid från en molnfri himmel. Nackdelen är att det inte går att vistas på taket mer ä någon minut. Det är nu 33 grader i den obefintliga skuggan och solen är obarmhärtig.

Det blev inte lika bra på 20 m som hemma (jag har samma kortslutning av 160 m spolen). Det kan finnas flera anledningar:


  1. Jag får inte ut lika många och långa radialer. Mot detta talar att antennen nästan är lättare att avstämma på 80 m (SIC!) än hemma i stugan.
  2. Jag har fortfarande portabelantennen uppe och den står ca 0.2 våglängder i från och är avstämdt för 20 m.
  3. Det finns på ungefär samma avstånd en mast som är drygt 5 m lång. Den innehåller TV-antenn (kan avvaras) och antenn för trådlöst internet (kan inte avvaras, men ev flyttas så småningom). Jag hade dock ven tänkt sätta upp en 4 element för 144 MHz i den masten.
Det skall bli intressant att notera vad som händer när jag tar ner portabelantennen, som f ö är en lite rolig sak som ihopplockad ryms i an papplåda som är 8X8X37 cm! Enkel att ta med, svår att stämma av...

Reverse beacon ger vid handen att jag hörs lite varstans i Europa (dock inte av SK2AT, åt vilket håll beamar FURA? Skriv gärna en kommentar) och även W1 mitt på dan när bandet är så gott som tyst å stängt! har kört två CW-QSOn med Sandpiper; G0IBN och SM6NT vid ettiden lokal tid (samma som hemma dvs 11 GMT).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar