lördag 15 juli 2017

Ny leksak

Nu har jag, äntligen skaffat en antennanalysator. Det är en "SARK 110 vector impedance antenna analysator". Den kan förutom att analysera antennerna, även användas som en enkel signalgenerator, dock "bara" med nivåerna från 50 µV (-73 dBm), dvs S9, i steg om 10 dB till 50 mV (-13dBm). Har man bara en variabel dämpsats så kan man nog åstadkomma även de lägre nivåerna, t ex för att kalibrera sin S-meter.


Den första bilden visar instrumentet med anslutning, "pigtail". Många "adaptrar" blev det! Först en MCX, sen en övergång till SMA. I andra änden av "pigtail" en SMA-hona, därefter en övergång till BNC (hona) övergång till N, en N hane till VHF (PL259) hane och man är framme. Som komplement när man har balanserad ledning, t ex stege eller bandkabel (skosnöre) har jag en BNC-till banan och polskruv.

Nästa bild visar mätning vid antennen, i detta fall min multibandsvertikal.

Här är det ju enkelt att mäta direkt mot antennen, men man kan ange vilken typ av kabel och kabelns längd och mäta från schacket, t ex när det gäller en dipol.

Den tredje bilden visar resultatet från en sådan mätning på min 2x18,5 m dipol matad med skosnöre.  Kabellängden är här felaktigt angiven som noll m.


Den röda kurvan visar SWR och den gröna fasvinkel. Vilka parametrar man väljer att mäta/se kan varieras, men detta ser ju bekant ut för de flesta. Vill man göra en anpassning med t ex en induktans eller kapacitans vid anslutningspunkten väljer man kanske att se andra parametrar. Observera dock att man får den komplexa impedansen i vald punkt, här 3,7 Mhz. Den är 59,4 + j18,5 ohm, i texten ovanför grafen. Där finns den även angiven med polära kordinater (=62 ohm +17,3 grader).

 I bilden ovan ser vi samma antenn men med rimligt antagen angiven feederlängd, 4 m, (och 75 ohm).

Nästa bild visar hur otroligt "smal" en trap-vertikal blir på de låga banden. Det är min modifierade Sandpiper (hur, se tidigare inlägg från t ex 2015) på 80 m.


På lite högre frekvens blir den något bredare, här i bilden nedan på 30 m-bandet.


En sån här mätning är gjord på någon sekund. Mest tid tar det att ställa in frekvensområdet, men det är oxo gjort i ett nafs. Det är så oerhört snabbt att få klart för sig vad och hur man bör justera. Tyvärr har jag nästan slitit ut gängor för alla skruvar man låser justeringarna med på Sandpiper. Hade jag haft den här (SARK 110) för två år sedan hade det aldrig hänt.

6 kommentarer:

  1. Kul att du också skaffat en SARK-110. Hör dig och AYE bra på 40 m. Jag åker norröver den 31 juli till Vindeln och sen via Bruträsk o Skellefteå norröver. Är du QRV på 2 m så kanske vi kan höras. Ange gärna QRG eller repeater. sm5cop@ssa.se
    73 de Rune SM5COP Söndag 16 juli kl 11.48 svensk sommartid eller som tysken brukar säga "Küchenzeit"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahha! Har inte varit så aktiv på repeaterkanalerna i sommar, men kommer att lyssna efter dig den 31:a. Jag kommer även att åka upp till Seskarö i augusti. Precis när vi skiljdes på 20 m CW i våras lossnade ena paddeln helt och jag fick den i näven;-( Den är reparerad nu.SARKen var en höjdare.

      Radera
    2. OK. Jag är i Korpis "seskaröhelgen" men tyvärr upptagen så jag kan ej åka dit. Kanske träffar du min bror Erling SM2BJT där. Han har sommarboende på Seskarö. 73

      Radera
    3. Tror att R5 är bäst när du kommer söderifrån. Även när du åker mot Vindelhållet. Den går bäst här söder om stan i alla fall och jag körde i dag via norra länken SM2OCK/2m på den när han passerade Åbyn (han låg på R1 där) på god väg mot Piteå. Vi hörs.

      Radera
  2. Förresten, har med intresse läst de flesta av dina blogginslag! Betr. språkkommentarer så har du inte nappat på att kommentera det numera så vanligen använda ordet "context" i alla sammanhang. Det är "finfolket" i media som kör med det ordet!!! 73

    SvaraRadera
  3. Jo det finns många ord och vändningar av den typen. Vad sägs om "triangulering", som används som metafor bland politiker och politiska journalister. Man undra precis som vad gäller "momentum", om dom har en aning vad det betyder och var det kommer från.

    SvaraRadera