onsdag 13 februari 2013

Hästkött är väl ätbart



Visst kan man äta hästkött. När jag var barn var hamburgerkött det vanligaste pålägget vi hade hemma. Visserligen hävdade min mor att det nog ofta var nötkött, då det knappast fanns hästar nog. Jag har även ätit hästfilé, det var utmärkt. Det låg föresten hästfilé i charkdisken på Koppra i lördags, även om vi inte köpte. Korv med häst och åsnekött har jag ätit och det var utmärkt.

Det finns mycket konstigare saker i frys och kyldiskar nuförtiden. En del har jag provat, annat får anstå.
Det finns många tabun på matområdet. En del äter inte häst, andra inte gris eller skaldjur. Jag äter nästa allt, med några undantag. Ett är komage. Korv på komage, andouillette, anses vara en delikatess i Frankrike och min gode vän Phillippe älskar det. I Italien finns det små grillar, som våra korvstånd för i värden (lådan på magen), där man grillar trippa. Fy för den lede, det luktar ”koskit” flera kvarter. Även andouillette luktar halvprocessad koskit. Det finns för övrigt även andouillette på andra magar. Jag har sett häst och till och med kalkon i kyldiskarna i Frankrike.

Jag kan tänka mig att äta det mesta, med några undantag. Däremot vill jag veta vad jag äter. Det skall inte stå en sak och vara något annat. Det är nu inte så svårt för mig att undvika lurendrejerier på området, då jag väldigt sällan äter halvfabrikat och nästan aldrig på lunchrestauranger. Ur min synpunkt är det därför värre att sälja färgad fläskfilé och kalla det oxfilé (även om jag nog upptäcker det) än att sälja lasagne med hästkött och kalla det nöt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar