onsdag 16 augusti 2017

Vårdträdet nedtaget!

Här är några bilder från nedtagandet av vårt vårdträd. Trädet fick jag som en liten planta av min far, 1981, när vi hade flyttat in i vårt då helt nya radhus. Trädet har blivit för stort och var döende sedan vi tvingats kapa några grenar för att snöröjningen krävde det. Den stora gula traktorn kunde ta skada!

Nåväl det var för stort. Omkretsen var 140 cm i brösthöd!


Först kapade jag bort alla grenar upp till ca 5 meters höjd. Därefter Fällde vi kronan. Gissa hur jobbigt det var att stå på stegen och kapa med sågen över huvudet! Jag har spån över all. I öronen, i underkläderna, ja precis överallt.


När trädet fällts kunde vi konstatera att stammen var intakt. Inga kaviteter eller stora sprickor. Men tungt, oerhört tungt. Efter att ha kapat det i bitar på drygt en meter, kunde dessa med stor möta flyttas av två man med var sitt spett. Här ser man de två grövsta delarna, men även den nästa måste baxas med spett av två man.


Nu skall trädet förhoppningsvis få ett värdigt slut som beståndsdelar i några Torbjörn Tjärnhages elgitarrer. Dit är det dock långt. Det måste få torka i sakta mak, ett, kanske två, år. Sen får vi se.

Nu har jag dessutom fått en bild från Torbjörn själv. De grövsta bitarna och lite skräp är lastade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar