lördag 29 augusti 2015

Göra antenn av Sandpiper!



Hur gör man då en antenn av ”Sandpiper”? På 160, 80, och 40 m kan det vara svårt, men jag skall visa vad som enkelt går att göra på t ex 20, 17 och 15 m utan att totalt omöjliggöra på alltför många band. Jag exemplifierar med 20 m, men för 17 och 15 m är det bara att skjuta ihop (korta) den övre vertikala delen och att plocka bort de horisontella spolarna och spröten för respektive band på samma sätt som på 20 m.

Det slog mig att den vertikala delen i stort sett är en kvarts våglängd på 20 m om man inkluderar spole och det vertikala sprötet för 160 m! Om man kortsluter spolen borde man få en vettig vertikal för 20 m, dessutom kan man alternativt korta in 160 m sprötet (det är teleskopiskt) för 17 och 15 m (det går nog att göra för 12 och 10 m oxo, men ej provat, än). Man får (tillfälligt) offra möjligheten att köra 160 men som påpekats tidigare, det är inte mycket man offrar. Rent praktisk gjordes det första försöket med aluminiumtejp med ledande klister. Använd den lite kraftigare 50 mm breda tejpen från TESA och undvik den tunna sköra tejpen med mellanliggande skyddspapper som oxo finns. Den är så tunn (som hushållsfolie) att den mest går sönder. Det fungerade alldeles utmärkt! Då jag inte tror att krympslangen på spolen mår bra av klistret så ändrade jag så att jag kapade till två enkelledare något längre än vad som krävs för att överbrygga spolen och fäste dessa ovanför och nedanför spolen med samma typ av tejp. Se bilden nedan. Som ni ser "tjuvade" jag några cm genom att ha lite "slack" på de blå ledarna. Givetvis bör man ta bort det horisontella originalsprötet med spole för 20 m. 



Hur fungerar det då? Bra! 160 m är ju tillfälligt borta, men det är ju mycket enkelt att riva bort kortslutningen. På 80, 40 och 30 m är det som före. Jag kan inte se någon skillnad, i anpassning eller i effektivitet. På 20 m blev anpassningen rent fantastisk, 1:1 från 14,000 till 14,350! Omätbar SWR, med den inbyggda SWR-metern på FT991 och tunern avslagen och på min gamla Heathkit SWR-meter som ju sitter utanför den inbyggda tunern så är det samma sak. Jag har aldrig sett något liknande! Hur blev effektiviteten då? Jo, mycket bättre, plötsligt får man svar och det är mitt intryck att signalstyrkorna på ”reverse beacon” i Europa gick upp mellan 5 och 10 db. Jag hör massor med DX och kan köra en del som inte är totalt dränkta i ”pile ups” med mina 100 W.

På de andra banden blev resultatet följande:
17 m - SWR gick upp över 3:1, men det går att stämma av med ATU. Förväntar mig liten förändring
 i effektivitet.
15 m – SWR gick upp till 3:1, men det går oxo att stämma av med ATU.
12 m – ingen kommentar, beroende på att jag stämde av det sprötet för 10 m och aldrig provat antennen på 12 m.
10 m – Kan inte se någon större skillnad mot före.
6 m – SWR gick upp en aning. Detta är förväntat för i och med att 160 m spolen kortslutits så blev detta en ca 0,8 λ vertikal på 6 m. Strålningsresistansen bör bli ca 70 ohm (se Rothammel kap 19:3.) men det bör dessutom finnas en kapacitiv komponent. Frågan är hur den fungerar strålningsmässigt, möjligen inte olik en 5/8 λ. Troligen tappar man liter i den låga (20 – 30 grader) loben och får en större loob i ca 70 grader. Så länge det inte är konditioner på 6 m så har jag bara en OH6a som möjlig ”reverse beacon” och den tycks inte höra mig. Jag skulle tro att vertikal polarisation knappast är optimalt, om det inte är konditioner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar