torsdag 27 augusti 2015

SM2DPS QRV igen



Så har jag då kommit i gång med amatörradion igen, det är ca 20 år som jag varit QRT. Först bara några rader om hur det var att komma i gång igen, jag återkommer med väsentligheter, dvs antenner.

Jo, Det mesta i ”schacket” var ju i ett bedrövligt tillstånd. Rotorn stod still och det gör den fortfarande, eventuellt beroende på en rotorkabel i upplösningstillstånd, men det kan finnas flera orsaker. Min gamla IC735 sparkade i gång men gick lite knackigt. Minst två problem. På 80-metersbandet, speciellt mellan 3700 och 3800 KHz hördes några konstiga spuriussignaler, som ”vandrade fortare” än vad som motsvarades av att jag ändrade frekvens (genererade i frekenssyntesen?). På övriga band lät det dock ok. Uteffekten varierade, oftast sjönk den efter några sekunder. Det var svårt att veta om det var ett antennproblem eller om det var i riggen. Den enda antenn jag har hemma är min 4-elementare för 20 och den har (hade) ca 40 pf parallellt med ena gammamatchen (jag matar de två mittersta elementen med två gammamatchar ur fas) och den kondensatorn är misstänkt då den suttit ute i väder och vind i 30 år. Slutsteget har jag inte vågat slå på. Då jag ändå skulle bo mest i stugan över sommaren så har jag inte gjort mer åt antennen därhemma, än.

I stället tog jag ut IC735 till stugan och skaffade en (så småningom två) antenn. Detta är den tredje köpta antennen i mitt liv. Jag har byggt och experimenterat med antenner och det har varit mig främmande att köpa. Utom i två fall, på sjuttiotalet när jag var aktiv i SM5, blåste mitt hemmabygge till 3-bands quad sönder och samman och det var enklast ur försäkringssynpunkt att köpa en ny, dvs man fick kvitto. På åttiotalet köpte jag en 4 elements Yagi till 2-meter (packet) hos Rainer (CUE DEE) i Sikeå när jag passerade. Det var enkelt och smidigt. I övrigt NIL. Nu passade det dock bra att ha något nytt och fräscht utan glapp och misstänkta kondingar. Dessutom något som man kan ta med till stugan i Mjölefjärden, till huset i Spanien och på resor.

I stort sett kvarstod problemen. En undring var, hur mycket damm kan samlas i en rigg på 30 år? Efter ett försök att öppna och kolla kunde jag konstatera att viktiga skruvar verkar fastlimmade och att man bara förstörde krysspåren om man försökte öppna. Återstod dammsugare. Det visade sig att en del av problemet var så enkelt som damm! Instabiliteten i uteffekt minskade och efter ett nytt försök försvann de i stort sett helt (dvs när kylningen fungerar någotsånär). Problemen på 80-meter kvarstår dock. Nu gick det att köra QSO! Både på CW och SSB, men något rostig är man på CW, men det kommer, det kommer. Dock kan man konstatera att riggen nog har gjort sitt. Jag köpte därför en ny rigg som jag skall kunna ta med både till stugan och till Spanien och på resor, det blev efter lite funderande en FT991. På bilden från det lilla schacket i sommarstugan ser ni att IC735 numera fungerar som understöd;-) 


Notera "husbibeln" (Antennebuch, av Rothammel).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar