torsdag 27 augusti 2015

Sandpiper - En avancerad konstlast?



Är en Sandpiper Mark 5 (multibandsvertikal för 160, 80, 40, 30, 20, 17, 15, 12, 10 och 6 meterbanden) användbar eller bara en avancerad konstlast. Frågan är befogad om man betänker att för alla band utom 160 m är den använda vertikala delen ca 1,5m! För 160 m är den knapp 5 m. Till detta tillkommer några dm horisontell del på alla band utom 160 m. Mitt svar är jaaa, kanske och det beror på att den i stort sett är en antennernas Meccano eller Lego om ni så vill. Men i original är den knappast mycket att ha utom för 6 m där den är en kvartsvågsvertikal/GP.


Bilden visar Sandpiper monterad på sommarstugetomten. Den kortfattade beskrivningen är att den är en vertikal som är ca 1,5 m, därefter ansluts 7 horisontella ”element” med spolar för banden mellan 80 och 10 m, där 12 och 10 m använder samma. Dessa element består av en spole och ett spröt med justerbar längd. För 160 m är motsvarande del vertikal och är de facto huvuddelen av antennen som syns på bilden, som då inte används på de andra banden. Allt är förhållandevis enkelt att montera, men jag har en liten invändning. Tanken är att man skall montera fästet på ett vertikalt rör, som jag gjort på bilden ovan. Problemet är att man bara kan ha en diameter, allt är gjort för rörklammer 52 mm (2 1/16”) som medföljer. Om man som jag råkar ha ett perfekt rör på plats, men som i mitt fall har diameter 60 mm spricker det. Jag fick fila ut de borrade hålen så att det passade för 60 mm rörklammer, men då gick det inte dra muttrarna som tog mot insidan på U-balken i fästet. Genom att vända och flytta antennen till utsidan av balken kan man dra muttrarna, men då ryms inte klammret i balken. Detta går att fixa genom att skära bort en bit på var sida av klammret mha en rondell. Om man haft en något bredare balk och slitsar i ställer för runda hål hade man kunna montera på vilket rör som helst från säg 40 till 60 mm. Bilden nedan visar hur det till slut blev för mig.


Jag var inte särskilt rädd att den minskade (strö)kapacitansen mellan antennen och fästet skulle påverka på ett ofördelaktigt sätt. Vilket jag inte heller kunde märka.

Hur fungerar den då. Tja, det går att stämma av den där man vill på alla band. Den blir oerhört smal på 160, 80, 40 m. T ex på 80 hamnade jag på 3675, med acceptabel SWR från 3665 till 3685. Med avstämningsenhet kan man få ytterligare 10-20 KHz. Det är emellertid väldigt lätt stämma av antennen på annan banddel. Det är gjort på några sekunder och genom att de horisontella spröten sitter så lågt (Sic!) så når man lätt att göra den justeringen. Jag lyckades med möda få några QSO på 30, 20, 17 och 15 m. Dessutom nyheten (för mig) Reverse Beacon är ju en välsignelse i detta sammanhang när man vill veta om man går ut. På 80 m ungerar väl det egentligen inte. Även där man har resonans ökar signalstyrkan i mottagaren om man lossar skärmen! Att strålningsvinkeln är rätt låg kan man konstatera genom att man även på 80 m under dessa förutsättningar hör förhållandevis långväga signaler, ja rent av DX!

Ett observandum är att det i montageanvisningarna, som är väldigt enkla inte står ett ord om radialer, men utan ett gäng sådana fungerar det nog knappast. Jag provade och t ex blev avstämningen inte bra, trots att jag anslöt jordspett och har grundvatten bara 70  cm under marken!

Jag återkommer med de experiment jag gjort för att göra en riktig antenn av detta. Vilket var väldigt enkelt på t ex 20 m. Gissa hur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar