torsdag 11 augusti 2016

Första försöket med två fasade vertikaler

Det fösta försöket med två fasade vertikaler för 20 m är nu i gång.

Det är svårt att se men här finns två vertikaler på 5 m avstånd. Den vänstra använder "parasollankaret (gul hatt) och den högra (vid pallen) har även en parallell vertikal för 15 m. Bortse från det liggande maströret med 4 elementaren för 2m!

Detalj på den mycket enkla anslutningen.
Väldigt enkel anslutning. Tyvärr har jag inga radialer till den här vertikalen (däremot en massa till den andra, men de vill jag behålla och jag har slut tråd, just nu).

Dessutom tror jag att denna är en aning för lång och jag hittade ingen resonans på 20 m när jag bara kopplade upp den enskilt. SWR var precis 3:1 över hela bandet och ingen antydan om att resonans fanns längre upp eller ner. Jag vill inte kapa innan jag fixat ett antal radialer. Just nu är det bara själva fästet nerskruvat i jord som motvikt.

Det råkade falla sig så att jag hade två koaxialkablar med kontakter som var 13,5 respektive 8,25 m långa. En skillnad på 5,25 vilket när man tar hänsyn till våghastigheten i RG213 bör bli ca 135 graders skillnad, vilket är vad jag eftersträvar. Nu hade jag tänkt mig en 5 m kabel mellan vertikalerna och att man ansluter i respektive ända (end fired), men detta ger samma effekt, dock med den nackdelen att jag inte kan ansluta den kortare kabeln till den östra "pinnen", vilket gör att det bara går att "beama" österut just nu. Hörde en JA-stn det första jag gjorde! Han ropade nån annan som inte hörde honom och försvann så jag kunde inte ropa.

1 kommentar:

  1. Nu har jag lagt till 4 radialer (exakt tillkapade kvartsvåglängder)och tillsammans är det ett 20-tal.

    SvaraRadera