tisdag 23 augusti 2016

Rektorsinflation



Förhoppningsvis har jag missuppfattat det som skrivits i tidningen, VK (Västerbottens–Kuriren) den senaste tiden, men i så fall har journalisterna totalt misslyckats.

Det handlar om lärarbristen och då i synnerhet den i byn Botsmark några mil norr om Umeå. Jag har uppfattat följande:
De hade ingen lärare för några dagar sedan.
Alla elever skulle då bussas till en annan by, Bullmark, några mil närmare stan.
Det rör sig om totalt 8 elever i årskurs 1, 2 och 3. En klass för de tre årskurserna.
Rektorn för Botsmarks skola har nu lyckats rekrytera en vikare varför det omedelbara hotet är avvärjt, men frågan har inte lösts på längre sikt.
Rektorn fortsätter rekryteringsförsöken.

Kan det verkligen vara så att det finns en rektor för skola med 8 elever och ingen egentlig ordinarie lärare? I så fall kan väl rektorn ta hand om den undervisningen, eller?
När alla andra sektorer i Sverige har plattat till sina organisationer och minskat antalet chefsnivåer, så har skolan ökat sina. Detta bygger jag inte bara på Botsmarkshistorien, utan detta har jag noterat under en längre tid. Numera finns det rektorer på varenda liten ”skitskola”, förlåt uttrycket. Oftast finns det t o m 2 rektorer.

När jag började skolan hade vi ingen rektor på ”storskolan” (sörböle centralskola) som var centralskola för en hel hoper byaskolor, alla av större dignitet än vad den i Botsmark verkar vara. Vi hade en Överlärare (Sjöström, f ö bror till Henning Sjöström) och han torde i praktiken ha varit rektor, med någon undervisbingskyldighet. Han blev så småningom Skoldirektör och det kom en EN rektor (och en studierektor) till Sörböle, men inga till byskolorna, i Stackgrönnan, Innervik, Ragvalsdträsk, Skråmträsk och Klutmark (glömde jag någon nu?). Även dåvarande rektorn (Arvidsson hette han) undervisade, t ex oss i gymnastik när vi gick i sjätte klass. Även studierektorn (Birger Andersson, fantastiskt bra, men glömsk) undervisade t ex oss i svenska i 8:de och 9:e klass! När mina numera vuxna barn växte upp hade rektorsinflationen börjat. Det fanns en rektor på varenda skola, även de som bara hade låg- och mellanstadium. En del skolor hade två, den andre kanske ersatte studierektorn, vad vet jag, det kan ha varit nån slags jämlikhetsgrej, kanske).

MEN ATT HA REKTORER FÖR SKOLOR SOM NÄSTAN INTE FINNS!

Har jag uppfattat fel? Rätta mig gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar