torsdag 8 september 2016

Quad-element (Loop) för kvällens NAC 50 MHz

På ett par timmar har jag fixat till ytterligare en antenn för 6 m. En tillfällig Loop, eller Quad-element, om man så vill. Några meter lekt, ett 50 mm aluminiumrör nedstoppat i 60 mm röret som är nerslaget i backen som support för min multibandsvertikal.


Hur blev det då. Jovars, men vi får väl se under kvällens NAC.

SWR blev 2:1, vilket var väntat då en loop utan reflektor blir ca 100 ohm. Man kunde ju hoppas på nån lycklig slump, men...

Samtidigt påverkar maströret vertikalen så att SWR på 50 MHz på den oxo blev ca 2:1. Gissningsvis, lägre impedans än 50 ohm resistivt. Det lär inte bli samma läge på ev tuner i alla fall, tyvärr. Vertikalen får man nog lyssna med bara.

Det är inte så många signaler på  6 m, men de få jag hör är mycket starkare på loopen än på vertikalen, förutsatt att jag vrider den för optimum, bredsidan mot. En bärvåg på 50,003 MHz är mer än 6 S-enheter starkare på loopen! Det blir oxo ett rejält dipp om man vrider sidan mot. Då det är uppenbart att maströret för Loopen menligt påverkar vertikalen tog jag mig före att tillfälligt ta ner maströr och Loop. Då går signalen på vertikalen upp några S-enheter, men skillnaden är fortfarande 3-4 S-enheter! Så det verkar fungera som väntat. :-)

Tillägg 2016-09-09, efter att ha använt antennen under NAC 50 MHz:
Den fungerade mycket bra. Mer "riktverkan" än jag hade trott! Körde 6 QSO via Aurora plus 8 direkt. Inga häftiga avstånd men konditionerna var inte på topp och Auroran ganska svag.  Inget F/B natur.igtvis, men väldigt tydlig F/S! Mycket bättre resultat jämför med tidigare om jag jämför relativt andra lokala stationer (OKD var ju borta halva testen, men kör ändå inte CW så honom skall man inte jämföra med). Med vertikalen har jag fått storstryk av alla andra lokala, utom när det var en rejäl Sporadisk-E öppning, i juli.

Annan intressant iakttagelse: Maströret som löper parallellt med multibandsvertikalen verkar påverka den senare mycket positivt på speciellt 40 m! Vissa signaler stiger flera S-enheter, men bruset är lägre jämför med dipolen. Tar jag bort maströret, försvinner den effekten. Avstämningen påverkas något, men mindre än man kan tro. INTRESSANT!

När loopen nu gick så pass hyfsat tänkte jag lägga undan och spara den till nästa sommar, men den gick inte in under tak i brädhögen´, utan att ta isär den. Hmm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar