tisdag 8 januari 2013

Vårt behov av stereotyper



Behöver vi stereotyper? Det förefaller nästan så. Det har på senare tid uppstått en del situationer där förekomsten av olika stereotyper genererat debatt och en del åtgärder. 

Den svarta tårtan som vår kulturminister skar i, den var rätt osmaklig, men det anses ju att konsten skall tänja på gränser och generera just debatt. Sen var det bortplockandet av Tintin. I media har det framställts som om det vara Tintin i Kongo, men det uppges på andra ställen vara fel, den var redan borta, det var Tintin överhuvudtaget. Jag vet inte, jag har inte varit och kollat, bara läst om. Enligt Ludvig Rasmusson – ni vet han som kan prata länge om i stort sett inget – i God morgon Världen i söndags, så finns det ett tydligt antirasistiskt och bra Tintinmagasin, Blå Lotus. Inte heller det har jag läst. Nu lär Tintin vara tillbaks i hyllorna. Kanske inte Tintin i Kongo?

Så till ”julfilmen” med tomteverkstan. Där tycker jag det blev märkligt. Inte främst för att man tog bort en svart rolig docka och en stereotyp av rysk jude. Nej det märkliga var väl vad man inte tog bort! En annan figur som i alla fall jag uppfattar som en stereotyp av jude, ni vet han med det lilla löjliga paraplyet, han var kvar. Vidare var de två asiaterna kvar, de där två med hårtofsar som reser sig upp, stereotyper om något. Eller har jag missuppfattat? Slutligen det märkligaste av allt. Den svarte åsnedrivaren. Är inte det en stereotyp så säg? Han har t o m det vita runt munnen.

Jag har alltid haft väldigt svårt för ”norrlänningsstereotypen”. Som regel urlöjligt, fånigt mm. Det jag tänker på är TV-serier som t ex Pistvakt. Finns det såna gubbar? Nej naturligtvis inte, det är en dålig karikatyr och en nedsättande generalisering, dvs en stereotyp. Som Västerbottning känner jag mig i bland kränkt av liknande företeelser. Samma sak med filmen Jägarna. Vad är det för nidbild av Norrbottningar, egentligen?

Var hamnar vi nu då? Jo, Skall man hårdra det blir nog inte mycket kvar. Sedan jag började fundera över detta har jag insett att det är så väldigt mycket i vår kultur, vår humor osv som bygger på stereotyper. Eller vad säger ni?

1 kommentar:

  1. ludvig rasmusson måste göra comeback i radion han är bra "bäst"

    SvaraRadera