onsdag 17 april 2013

33 cl returglas på väg bort!



Den gamla 33 cl returflaskan med tillhörande back är på väg bort. Detta är tydligt, trots försäkringar från bryggeribranschen. Som det ser ut är det livsmedelshandlarna och bryggerierna som verkar ha bestämt att vi i fortsättningen företrädesvis skall använda olika PET-förpackningar, helst större. Sedan en tid lämnar inte livsmedelshandlarna, i alla fall inte de ICA och COOP-butiker jag frekventerar, någon rabatt på helback med läsk/lättöl (förr fick man mer rabatt ju mer man handlade, 500 kr, 1000 kr 1500 kr). Dessutom finns backarna med returglas numera på ett så undanskymt ställe som det går att finna i butikerna. Notera även reklaminslagen för de ”nya” PET-flaskorna.

När mina döttrar var små hände det att alla tre fick dela på en 33 cl läsk, om det var lite fest. Det funkade bra. Så här i efterskott har det visat sig att det var klokt att snåla på detta sätt. Vi har mer och mer blivit varse hur illa det är med socker och att läsk är en stor bov i den ökande fetmaexpositionen. Lättöl är väl ingen höjdare, men jag men jag vill gärna ha en back hemma. Dricker jag ”riktig öl”, vill jag företrädesvis ha ett lite större glas än 33 cl, men för lättöl är 33 cl perfekt för mina behov.

Jag tror det är dags att starta en proteströrelse mot att handlarna och bryggerierna i smyg försöker plocka bort 33 cl returflaskorna i glas.

2 kommentarer: