söndag 21 april 2013

Umåker, Maharajah och Panne de Moteur



Nästa helg är det V75 på Umåker. I det sammanhanget finns det två saker som jag tycker är märkliga:


  1. En av celebriteterna som kommer på besök för att erövra ”Berth Johansson Memorial” och därtill hörande 150000 kalla, är Panne de Moteur. Hur i hellskotta kan man döpa en travhäst till ”motorstopp”? Det får vi hoppas att Örjan Kihlström inte får på lördag. Då får nog tränare Hultman hjärtstopp.

    Motorstopp fick inte Kihlström i går med Maharajah (f ö vinnare av Berth Johansson Memorial 2010). Överlägsen var han, å Örjan grät i TV! Jag hade garderat Maharajah, helt i onödan, men efter en lite tveksam vinter i Frankrike så kände man sig inte säker. Däremot hade jag inte tillräckligt många hästar i första loppet så min V75:a sprack redan då. V75:an åt skogen (6 rätt på utgångsraderna i sparsystemet å en ändå ganska favoritbetonad omgång), men jag tog i alla fall igen nästan alla pengar jag satsat på att jag fick in ”dagens dubbel” till 78 gånger insatsen!

    Därmed är vi inne på konstighet nr 2.

  2.  Förra gången Maharjah var på Umåker var 2011. Då vann han ”Guldbjörken”. Då var jag där. Inträdet var 150 svenska kronor. Hur kan det vara tre ggr så dyrt att gå på Umåker som att gå på Vincennes, när det är Prix d’ Amerique?????? 2006 bodde vi i Paris förorter och vi åkte in till tävlingarna. 5€ kostade det att gå in (å dessutom gratis buss från närmaste RER-station). Inser inte travsällskapet att det man inte använder för inträde, det spelar man ändå bort? Korkat.

  


2 kommentarer:

  1. Mammans namn kan väl översättas till "fallfärdig gammal bil", så det är väl bara en fortsättning på folkhumorn ;-?

    SvaraRadera
  2. Må så vara, man bytte dock språk vid generationsbytet, man kunde ju ha fortsatt med engelska när det är en rent USA-stammad häst.

    SvaraRadera