torsdag 21 mars 2013

Lös TV-licensproblemet, det går om ni vill



Självklart skall alla som ser svensk TV betala licensavgiften. I alla fall så länge som vi har det system vi har. Däremot är det orimligt att alla som har mobiltelefon, surfplattor eller datorer skall betala licens, om de nu inte tittar på TV.

Det är även orimligt att jag som licensbetalare bara i begränsad omfattning kan se svensk TV via nätet när jag befinner mig utomlands. Nästan alla program är spärrade för uppkoppling utifrån. I alla fall var det så förr, jag har ännu inte provat, efter att SVT började lägga ut allt 1:a mars, men kommer att göra vilken dag som helst. Det har något med rättigheter för program att göra. Tyvärr är nästan alla program, även om de produceras av SVT, begränsande på detta sätt då programidén kan komma från annat land. Ett typexempel är ”På spåret”.

Kan man inte lösa dessa problem genom att för att kunna ”streama” program från SVT så skall man logga in på något sätt. Jag hatar att få ett passord eller en pinkod till, men det borde gå att lösa. En dosa som mot banken eller något. Ja, man skulle t o m kunna använda redan existerande bank-id, som skatteverket gör för att man skall kunna deklarera på nätet. Notera att detta ju bara berör sådana som redan har dator eller motsvarande och redan är aktiva på nätet. Ingen annan behöver göra något speciellt.

Vill man bara så går det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar