tisdag 5 mars 2013

Ved



I julas fick jag boken ”Ved” av Lars Mytting. Vilken fantastisk bok! Hur nördig som helst vad gäller alla aspekter på ved, trädfällning, kapning, klyvning, olika sorters träslag som ved, stapling, torkning eldning samt olika redskap för detta etc, etc.

Boken är i vissa hänseenden analog med furiren som när han skall instruera en grupp beväringar utbrister: Ni tror detta är lätt. Vänta bara tills jag har förklarat!

Hur många vet vad "syrfällning" är för något. Jag visste det inte, men nu skall jag tillämpa det i år. Tyvärr går det inte på de björkar som är mest på tur att fällas, för då kommer jag att spärra vägen i en vecka eller så. Jag misstänker att mina sommarstugegrannar inte skulle gilla det.

När jag, innan sovdags läser denna bok, ligger jag och småskrattar i sägen. Vem kunde tro det om en bok som handlar om ved?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar